حسابداری و سئو

فعالان عرصه تجارت الكترونيك، آوردن بيننده به سايت را براي موفقيت در دنياي وب و تجارت آنلاين ضروري مي دانند. فرقي هم نميكند كه سايت چه ميفروشد و چه خدماتي ارايه مي دهد. اگر سايتي به دنبال فروش كالا يا خدمات و كسب درآمد يا محبوبيت است، بايد بيننده داشته باشد.
كارشناسان خبره فقط طراحي سايت، تضميني براي آمدن بيننده به آن نيست بلكه بايد بينندگان را از طريق تكنيكهاي سئو جذب سايت كرد. بينندگان تنها به دنبال رفع نيازهاي اطلاعاتي خود مي باشند و وظيفه ندارند به هر قيمتي كه شده سايت ما را بيابند. همان گونه كه آمارها نشان ميدهند موتورهاي جستجوگر ابزار مناسبي هستند كه خريداران به كمك آنها، كالا يا خدمات مورد نياز خود را مييابند. البته تنها ردههاي بالاي نتايج جستجو هستند كه مورد توجه كاربران قرار مي گيرند و آنها به سايتهاي ليست شده در اين رتبهها مراجعه مي كنند. بسياري از كاربران دريافته اند كه در اغلب موارد 10 رتبه اول نتايج جستجو مي تواند خواسته آنها را برآورده كند و هنوز هم علاقه دارند كه تنها 10 سايت اول در نتايج جستجو را مرور كنند.
در اين وبلاگ سعي ميگردد روشهاي مختلف انجام سئو براي يك سايت گفته شده و مقالاتي نيز پيرامون مقوله طراحي وب سايت و سئو آورده شود.
حسابداري مقوله بسيار ساده و عمومي اي ميباشد. نگهداري حسابها، گردش پول، خريد، درآمد و هزينهها همگي حسابداري محسوب ميشوند. پس حتي يك خانم خانهدار هم در طول زندگي خود بارها به حسابداري ميپردازد. حسابداري ميتواند به صورت دستي يا با استفاده از نرمافزار حسابداري انجام شود.براي كارهاي خانگي از نرمافزارهاي كوچك و ساده، و براي كارهاي شركتي از نرمافزارهاي پيشرفته و تخصصي استفاده ميگردد.
پرداخت ماليات از جمله وظايف هر شركت ميباشد. پس از پايان سال مالي و مشخص شدن وضعيت سندهاي ثبت شده در طول سال، سود و زيان شركت مشخص گرديده و اظهارنامه مالياتي با اعداد و ارقام حسابداري شركت تكميل ميگردد. سپس مميزين به شركت مراجعه و اين اسناد را بررسي ميكنند و در صورت نبود ايراد، دفاتر شركت را قبول اعلام كرده و ماليات اعلام شده خود شركت را دريافت ميدارند. در غير اينصورت شركت علي الراس محسوب شده و ماليات پرداختني توسط خود مميزين مشخص ميگردد.
در اين وبلاگ با مفاهيم مختلف حسابداري آشنا شده و كار با نرمافزار حسابداري پيشرو آموزش داده ميشود.
آيا ميدانستيد كه گوگل ميتواند سايت يا وبلاگ شما را از نتايج جستجوي خود محو كند؟!
درحاليكه يك روز سايت شما داراي رتبهاي بسيار خوب در ميان نتايج جستجوي گوگل بوده، به ناگاه اين موضوع برعكس شده و حتي تا ناپديد شدن سايت شما در گوگل نيز پيش ميرود! به گونهاي كه انگار هيچگاه چنين سايتي وجود نداشته است. بدتر از آن اين است كه شما حتي دليل آن را هم ندانسته و نميتوانيد كاري براي اين موضوع انجام دهيد.

در مقاله زير به اختصار 6 اشتباهي كه منجر به جريمه شدن سايت شما توسط گوگل و محو كردن آن از ميان نتايج جستجو ميشود مورد بررسي قرار گرفته است. براي آن كه از خدمات سئو به خوبي برخوردار شويد و طراحي سايت مناسبي داشته باشيد خواندن اين مقاله به شما توصيه ميگردد.
1.خريد لينك: مطمئنا با آگهيهايي كه در آنها شما را به خريد صدها بكلينك در سايتهاي ديگر ترغيب ميكنند روبرو شدهايد. به آنها توجهي نداشته باشيد. گوگل به خوبي سايتهايي را كه در آنها به صورت فلهاي لينك به سايتهاي ديگر ايجاد شده را شناسايي و در ليست سياه خود قرار ميدهد. قرار گرفتن لينك شما در چنين سايتهايي كه بعضا محتواي آنها ارتباطي با محتواي سايت شما ندارد، موجب شناسايي شما به عنوان اسپم و حذف سايت شما از نتايج جستجوي گوگل ميشود.
2. ثبت لينك سايت در دايركتوري نامناسب: يكي از راههاي لينك سازي و تبليغات هر سايت، ثبت لينك آن در دايركتوريها ميباشد. بعضي دايركتوريها بسيار معتبر هستند. آنها لينك هر سايتي را قبول نميكنند و قبل از پذيرفتن و درج هر لينك نسبت به بررسي و اعتبار سنجي آن اقدام ميكنند. اما گروهي از دايركتوريها نيز هستند كه هر گونه لينكي را پذيرفته و توجهي به نوع و مشخصات آن سايت نميكنند. قرار گرفتن لينك سايت شما در ميان انبوهي از لينكها كه بعضا ممكن است مطالب به درد نخور و بيارزش در خود داشته باشند باعث ميشود سايت شما از ديدگاه گوگل در رده همان سايتهاي بيارزش قرار گرفته و از ميان نتايج جستجو خارج گردد.
3. استفاده از روش بازاريابي مقالهاي: زماني يكي از روشهاي سئو اين بود كه يك مقاله را به چندين حالت و با استفاده از كلمات مختلف مينوشتند و آن را در سايتهاي مختلف پخش كرده و به سايت خود لينك ميدادند. اما با توجه به تغيير و تحولات فراوان در الگوريتمهاي گوگل و باهوشتر شدن آن، در حال حاضر گوگل به خوبي متوجه يكي بودن مقاله شده و لينك خروجي آن را به عنوان اسپمر شناسايي ميكند.
4. پر كردن صفحه از كلمات كليدي: بعضي افراد براي اينكه صفحه مورد نظرشان با يك كلمه كليدي به رتبه بهتري در گوگل دست يابد، متن خود را از آن كلمه كليدي پر ميكنند. اين كار نهتنها جوابگو نميباشد بلكه موجب ميشود گوگل آن صفحه را به هجو نگاري متهم كرده و جريمه كند. وجود كلمه كليدي در متن قسمت ناچيزي از الگوريتم گوگل را تشكيل ميدهد. بهتر است به جاي انرژي گذاشتن روي استفاده بيشمار از كلمات كليدي، متنهاي جديد و به روز بيشتري پيرامون آن كلمه كليدي نوشته و تا ميتوانيد در سايتهاي ديگر به آن كلمه كليدي لينك ايجاد كنيد.
5. انكور تكست يا متون لنگري نامتعارف و غير طبيعي: اين مورد نيز مانند مورد قبلي يكي ديگر از مواردي است كه افراد قسمت كوچك و كمارزشتري از الگوريتم گوگل را به ميزان زيادي مورد استفاده قرار ميدهند. انكور تكست متني است كه درون يك لينك جا گرفته است. هنگامي كه موس روي يك لينك برده ميشود توضيح كوچكي پديدار ميگردد كه به آن متن لنگري ميگويند. زماني كه گوگل ميخواهد تصميم بگيرد كه متن شما را با چه كلمه كليدي رتبه بندي كند، يكي از سرنخ هايش همين انكور تكستها ميباشد. با توجه به اينكه افراد مختلف از يك انكور تكست مشخص براي لينكهاي شما استفاده نميكنند، چنانچه شما خود به توليد لينك و يك انكور تكست براي آن اقدام كنيد، گوگل متوجه ميشود كه شما مشغول كلاه گذاشتن بر سر او بوده و در نتيجه شما را جريمه كرده و وارد ليست سياه خود ميگذارد.
6. لينكهاي شكسته: چنانچه لينكهايي كه در طراحي سايت شما وجود دارند شكسته و نامعتبر باشند، يعني به سايتي منتهي شوند كه آدرس آن سايت تغيير يافته و يا ديگر وجود نداشته باشد، اين امر موجب جريمه شدن سايت شما توسط گوگل ميشود. علت هم اين است كه براي گوگل به روز بودن يك سايت اهميت زيادي دارد. بنابراين صاحب سايت بايد مداما نسبت به چك كردن لينكها و در صورت لزوم تصحيح يا پاك كردن آنها بپردازد.

هر آپديتي كه در الگوريتمهاي موتورهاي جستجو ايجاد ميشود، عليالخصوص در مورد آپديتهاي الگوريتم مشهور پاندا، يكي از عوامل اصلي ايجاد استرس در هر مدير سايتي ميباشد. چرا كه اغلب اين آپديتها همانند زلزله رنكينگ و رتبه سايت شما را بالا پايين كرده و تمام تلاشهاي شما را براي افزايش رنكينگ سايتتان از بين ميبرد. از آنجايي كه اين تغييرات اجتناب ناپذير بوده و در برابر آنها كاري از دست شما برنميآيد، اقداماتي هستند كه ميتوانيد براي كماثر كردن اين تغييرات انجام دهيد. اساسا باور بر اين است كه اگر شما از بهترين روشهاي سئوي كلاه سفيد استفاده كنيد از اثرات اين آپديتها در امان خواهيد بود، اما واقعيت اينگونه نيست. در اينجا تعدادي پيشنهاد به علاوه چند روش خوب سئوي كلاه سفيد داده ميشود كه چطور آسيبپذيري سايتتان را در برابر تغييرات الگوريتمهاي موتورجستجوگر كاهش دهيد.
به هر حال قبل از اينكه با اين مراحل آشنا شويم، اين را روشن كنيم كه تمامي نوسانات ايجاد شده در ترافيك سايت نتيجه آپديت الگوريتمهاي موتور جستجو نيست. اغلب اين نوسانات عادي هستند، مثل نوسانات فصلي كه ناشي از تغيير زمان هستند. كنترل چنين تغييراتي سختتر است زيرا همانند آپديت الگوريتم موتور جستجو، از كنترل شما خارج هستن و براي همين هم آنها را در اينجا توضيح نخواهيم داد.
1. روي كلمات كليدي هدف خود تمركز كنيد
وقتي شما قصد بالا بردن ترافيك ورودي از موتورهاي جستجو را داريد، اولين ايده شما ممكن است اين باشد كه اگر روي كلمات كليدي بيشتري كار كنيد، ترافيك بيشتري هم دريافت خواهيد كرد. اين امر امكان دارد (عليالخصوص اگر كلمههاي كليدي خيلي با هم مرتبط نباشند) اما لزوما هم اينطور نميباشد.
شايد تصور كنيد كه وقتي تعداد كلمههاي كليديتان را افزايش دهيد ترافيك سايت را بالا بردهايد ولي در واقع اين موضوع برعكس است. اين كلمههاي كليدي جديد كلمات قبلي شما را كمرنگ نموده و در نتيجه ممكن است مقداري از ترافيكي كه قبلا داشتهايد را از دست بدهيد. بنابراين قبل از اينكه روي كلمات كليدي جديد برنامهريزي كنيد، هميشه آماده باشيد كه نتايج از حد انتظار شما ضعيفتر باشند.
2. استفاده از كلمات كليدي طولانيتر (بين دو تا 5 كلمه)
كلمات كليدي طولاني معمولا سرسري گرفته ميشوند چرا كه به اندازه همتاهاي كوتاهتر خود افزايش ترافيك ندارند. با اين حال، اين كلمات كليدي در برابر تغييرات الگوريتمها تحمل بيشتري از خود نشان ميدهند. ترافيك حاصل از كلمات كليدي طولاني ثبات بيشتري دارند زيرا بر سر آنها رقابت كمتري وجود دارد.
3. استفاده از كلمات كليدي با رقابت كمتر
كلمات كليدي كه رقابت بر سر آنها كمتر است ميتواند طولاني نباشد ولي در برابر آپديتهاي موتور جستجو هم آسيبپذيري كمتري دارد. توضيح اين موضوع هم ساده است. مثلا اگر 10 تا سايت براي يك كلمه كليدي با هم رقابت كنند، حتي اگر گوگل الگوريتمهايش را آپديت كند و نتايج تغيير كنند، بدترين اتفاقي كه ممكن است براي شما بيفتد اين است كه در رده دهم قرار بگيريد، كه خيلي بهتر از اين است كه در بين صد سايت دوم باشيد؛ اتفاقي كه امكان دارد براي كلمات كليدي كه صدها سايت بر سر آنها رقابت ميكنند بيفتد.
4. آپديت محتواي سايت به صورت مرتب
فواصل طولاني بين پستهاي جديد ميتواند منجر به دفن سايت شما شود! حتي در مورد كلمات كليدي كه هميشه سايت شما را در رتبه خوب قرار ميدهند و حتي اگر الگوريتمهاي گوگل به هيچ عنوان آپديت نشوند. از آنجايي كه زمان ميبرد تا يك پست جديد به رتبه خوبي دست پيدا كند، نميتوانيد با گذاشتن مطالب جديد جلوي اين تغييرات را راحت و دائمي بگيريد. اما محتواي جديد مثل خون تازهاي در رگهاي سايت است و باعث آوردن ترافيك و ورودي ميشود. همانطور كه بارها ذكر شد، بهتر است هر هفته يا حتي هر ماه يكبار مطلب جديد گذاشته شود تا اينكه ماهها محتواي سايت تغيير نكرده و بعد در يك زمان 20 مطلب جديد گذاشته شود.
5. گرفتن بكلينك فقط از سايتهاي قدرتمند
روزگاري كه هر بكلينكي خوب بود به تاريخ پيوست. در حال حاضر لينكهاي موجود در سايتهاي ضعيف يا غير مرتبط ميتواند آسيب بدي به سايت شما وارد كند. به همين دليل ميبايست از سايتهايي با رتبه بالاتر لينك گرفته شود. علاوه بر اسمي كه اين سايتها در كردهاند، رتبه خود را همواره حفظ ميكنند و در نتيجه رتبه سايت شما هم كمتر تحت تاثير قرار ميگيرد. همچنين زماني كه يك ليست از سايتهاي درجه يك لينكي را قرار ميدهند براي نگهداشتن رتبه خودشان آن لينك را كمتر حذف ميكنند.
براي جلوگيري از لينك شدن توسط سايتهاي ضعيف، ميتوانيد از ابزارهاي متنوعي براي كشف اينكه چه سايتي شما را لينك كرده است استفاده كنيد. زماني كه به لينكي كه آن را نميخواهيد برخورد كرديد با مدير سايت مورد نظر تماس گرفته و از او بخواهيد تا لينك شما را حذف كند.
6. تبليغات در رسانههاي اجتماعي
ضربالمثلي هست كه ميگويد تمام تخممرغهاي خود را در يك سبد قرار ندهيد. لازم نيست تمام ترافيك خود را از موتورهاي جستجو به دست بياوريد. زماني كه شروع به متنوع كردن منابع ترافيكي خود ميكنيد، اولين گزينه استفاده از سيستم PPC (Pay per click) يا پرداخت به ازاي هر كليك ميباشد كه هزينهبر است اما معمولا ترافيك هدفدار به سايت ميآورد و گزينه دوم رسانههاي اجتماعي هستند. سايتهايي نظير فيسبوك، توئيتر، تامبلر و غيره رايگان هستند و ميتوانند براي شما ترافيك زيادي در بر داشته باشند، البته به شرطي كه پستهاي شما عمومي باشند. بههر حال، ترافيك ورودي شبكههاي اجتماعي معمولا هدفدار نيستند ولي راه فرعي با دوامي هستند.
ممكن است سايت شما گاهي از تغييرات الگوريتم هاي موتورهاي جستجو نفع ببرد، چرا كه اين تغييرات رقباي شما را پايينتر كشيده و شما بدون هيچ تلاشي در رتبه جستجوي بالاتري قرار ميگيريد، اما اين شانس بسيار ضعيف است و نميشود روي آن حساب كرد. اگر نميخواهيد تاثيرات منفي تغييرات الگوريتم را خيلي تجربه كنيد، بايد بسيار فعال بوده و مواردي را كه در اين مقاله گفته شد را به كار بگيريد. متاسفانه حتي با وجود اين كارها هنوز هم نميشود گفت كه شما كاملا در امان هستيد اما حداقل اين دلداري را ميشود داد كه شما آنچه بايد را انجام دادهايد.

موتور جستجوگر گوگل براي آن كه بتواند بهترين و مفيدترين نتايج مرتبط با كلمه كليدي جستجو شده توسط كاربر را نمايش دهد از الگوريتمهاي مختلفي جهت تحليل سايتهاي اينترنتي و مطالب آنها و نمايش آن ها در فهرست جستجوهاي خود استفاده ميكند، افرادي كه در حوزه خدمات سئو و طراحي سايت فعاليت مي كنند لازمست تا با آشنايي كامل با اين الگوريتمها استراتژيهاي خود را هماهنگ نمايند، در اين مقاله سعي شده به اختصار پيرامون هر كدام از الگوريتمهاي گوگل توضيحاتي داده شود.
- الگوريتم گوگل پنگوئن
الگوريتم پنگوئن وظيفه شناسايي لينكهاي اسپم و سايت هايي را كه برايبهبود رنكينگخود بكلينك خريداري ميكنند به عهده دارد. همانطور كه ميدانيم گوگل براي سايتي كه تعداد لينك ورودي به آن از سايتهاي ديگر بيشتر باشد امتياز بالاتري قائل شده و آن را در رتبههاي بالاتر جستجو قرار ميدهد. اين عمل باعث شده تا افرادي سودجو به صورت فلهاي اقدام به قرار دادن لينك وبسايتهاي ديگر كرده و بابت آن پول دريافت كنند.پنگوئن گوگل با توجه به تعداد زياد لينكگذاري در يك سايت و مرتبط نبودن لينك هاي قرارداده شده با محتواي آن سايت اين اسپمرها را شناسايي نموده و هم وبسايت لينك گذارنده و هم وبسايت لينك دهنده را جريمه و از ليست جستجوها حذف ميكند.
- الگوريتم گوگل پاندا
الگوريتم پاندا وظيفه شناسايي محتواي نامناسب و كپي شده از سايت هاي ديگر، و روش هاي تقلب در داخل سايت مانندcloacking(نمايش محتوايي مغاير با آنچه در موتورجستجوگر نمايش داده شده) و… را به عهده داردو با اين كار سايتهاي با كيفيت پايين را از ليست جستجوها حذف و سايتهاي كيفيت بالا را جايگزين آنها ميكند. پاندا مداما به دنبال مطالب دست اول و توليدي توسط خود صاحبان وبسايتها ميباشد و نسبت به ارتقاي رتبه چنين سايتهايي اقدام ميكند و در عوض رتبه سايتهايي را كه فقط مطالب سايتهاي ديگر را كپيبرداري مي كنند تنزل ميدهد.
- الگوريتم مرغ مگس خوار:
اين الگوريتم در اصل افزونهاي است كه كار تجزيه و تحليل عباراتي را كه كاربر براي جستجو وارد كرده به عهده دارد تا گوگل با اين كار بتواند نتايج بهتري را به كاربران نمايش داده و نتايج خود را بهبود بخشد. در واقع اين الگوريتم تاثير مستقيمي در نتايج رتبه بندي ندارد و صرفا عباراتي را كه كاربر جستجو كرده بررسي مي كند و بر اساس خواسته هاي كاربر سعي ميكند بهترين نتيجه را نمايش دهد.
- الگوريتم كبوتر
قطب اصلي موتور جستجوي گوگل الگوريتم كبوتر است. اين الگوريتم به زبان ساده به شيوه زير عمل ميكند. اطلاعات وبسايتهاي اينترنتي در قفسهاي داده قرار ميگيرند و در هر قفس تعدادي كبوتر وجود دارد كه به بررسي محتواي اين سايتها و مقايسه آنها با كلمه كليدي جستجو شده ميپردازند. هر بار كه مطلبي مناسب كلمه كليدي پيدا كنند يك بار به آن نوك ميزنند. صفحاتي كه بيشترين مقدار نوك به آنها خورده شده باشد در گوگل بالاتر نشان داده ميشوند. ضمنا اين الگوريتم به محلي كردن نتايج جستجو نيز كمك زيادي ميكند. به اين ترتيب كه با در نظر گرفتن محل سكونت فرد جستجو كننده نتايجي را به او نشان ميدهد كه به محل سكونتش نزديكتر باشد. مثلا ليست كردن مغازه هاي فروش ابزار آلات كه در محله زندگي او قرار دارند.
- الگوريتمPayDay Loan
اين الگوريتم براي مبارزه با سايت هايي كه از كلمات كليدي پركاربرد براي سايتشان استفاده ميكنند و در عمل به نوعي كار اسپم انجام ميدهند طراحي شده است. به اين گونه كه سايتهايي كه مطالبشان با كلمات كليدي كه تعيين نمودهاند و معمولا جزء كلمات كليدي پر استفاده قرار دارند شناسايي شده و از ليست جستجوها حذف ميگردند.
- الگوريتمPage Layout
اين الگوريتم نسبت به شناسايي و جريمه وبسايتهايي كه در خود تبليغات آزاردهنده دارند طراحي شده است. اين تبليغات ممكن است به صورت پاپآپ، فلشي و يا در بين پستها قرار داشته باشند كه علاوه بر كاهش لود سايت و ايجاد مشكل در پيدا كردن مطلب اصلي، موجب آزار بيننده نيز ميشود. گوگل با استفاده از الگوريتم پيج لايوت به مبارزه با چنين وبسايتهايي ميپردازد.
- الگوريتمPageAuthority
اين الگوريتم به معناي قدرت صفحه ميباشد و با استفاده از فاكتورهاي مختلفي نظير كيفيت محتوا، ميزان لينك ورودي از سايتهاي ديگر، تعداد بازديد كننده و زماني كه بازديدكنندهها در سايت شما ميگذرانند ميزان قدرت صفحه وبسايت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثيرگذار است. اين الگوريتم شبيه همان پيجرنك گوگل است با اين تفاوت كه امتيازدهي به فاكتورهاي ذكر شده توسط سايت موزداتكامmoz.comصورت ميپذيرد.

آدرسها و بازديد و طراحي سايت براي سئو مورد اهميت ميباشد اما آن دسته از عناصر ساختار يك سايت كه روي سئو تاثير ميگذارد فقط به اين موارد محدود نميشود. به عنوان مثال استفاده از زير دامنه و زيرشاخهها اهميت خاصي دارد. اين دو يكي ديگر از عناصر ساختاري يك سايت هستند كه روي چگونگي ارزشگذاري گوگل روي نتايج جستجو تاثير دارند. با اينكه تفاوت چنداني بين قرارگيري يك صفحه در زيرشاخه (يا همان زيرشاخه) و زيردامنه وجود ندارد، اما مواردي هم هستند كه واقعا بين اين دو موقعيت تفاوت ايجاد ميكنند.
تفاوت بين يك زيردامنه و يك زيرشاخه:
قبل از اينكه مزايا و معايب زيرشاخه و زيردامنهها را درسئوتوضيح دهيم، بهتر است پيرامون تفاوت اين دو صحبتي داشته باشيم.
به صورت پايهاي هنگامي كه شما از زيردامنه استفاده ميكنيد آدرس صفحه شما به صورت زير ميباشد:
subdomain.domain.com
به قسمت‘subdomain’كه قبل از نام دامنه اصلي شما آمده است توجه كنيد. اين قسمت به گوگل و بازديدكنندههاي سايت شما ميگويد كه محتواي زيردامنه از محتواي كلي سايت شما جدا ميباشد. يك استفاده عمده از زيردامنهها در سايتهاي تجاري ميباشد كه در آنها قسمت بلاگ از محتواي سايت اصلي جدا و در زيردامنه آن قرار گرفته است. سايتهايي كه داراي تالار گفتگو يا بخش مقالهها ميباشند نيز اكثرا تالارگفتمان خود را در زيردامنه سايت خود قرار ميدهند. مثلا به صورتforum.contentsite.com
برخلاف زيردامنهها كه پيش از نام دامنه قرار ميگيرند، زيرشاخهها در دنباله نام دامنه وجود دارند. به عنوان مثال:domain.com/subdirectory
اين تفاوت صرفا در تركيب اسمي نيست بلكه بسيار فراتر از اين بوده و به نوع محتوايي كه سايت شما دارد مرتبط ميباشد. قانوني براي اينكه چه موقع از زيردامنه و چه موقع از زيرشاخه استفاده كنيد وجود ندارد اما قاعدتا زماني كه محتواي شما گزينه مناسبي براي طراحي سايت جديد باشد آنگاه از زيردامنه استفاده ميشود. اما چنانچه محتوا تفاوت چنداني با مطالب سايت اصلي نداشته باشد از زيرشاخه استفاده ميگردد. مثلا اگر شما وبلاگي پيرامون طراحي وب داشته باشيد ميتوانيد زيرشاخههاي جداگانهاي با عناوين آموزش، نمونههاي آماده، عوامل تيم شما و غيره داشته باشيد، اما قسمتي را كه از آن به عنوان فروش طراحيها و كارهاي خود استفاده ميكنيد را در يك دامنه جداگانه قرار دهيد.
فوايد زيردامنهها در سئو
خيلي سخت است كه بگوييم زيردامنهها براي سئو بهتر هستند يا نه، چرا كه اين موضوع به فاكتورهاي بسيار ديگري نيز بستگي دارد. به هر حال يكي از مواردي كه در استفاده از دومين جداگانه به نفع شما ميباشد زماني است كه شما براي يك كيورد خاص چندين صفحه داشته باشيد.
گوگل معمولا تعداد نتايج جستجو را محدود به دامنه ميكند مگر اينكه نتايج بسيار مرتبط باشند، اما اين موضوع روي زيردامنه ها اعمال نميگردد. به عبارت ديگر اگر شما يك دامنه با چند زيرشاخه و10 نتيجه جستجوي مرتبط داشته باشيد گوگل فقط دو يا سه تا از آن ها را نمايش ميدهد. درحاليكه با داشتن 5 زيردامنه، اين موقعيت به دو تا سه نتيجه در هر زيردامنه (يعني ده الي پانزده نتيجه در كنار هم) افزايش مييابد. به هر حال، بهتر است از اين موضوع براي حقه زدن به گوگل براي نمايش نتايج جستجوي بيشتر از سايت خود استفاده نكنيد چون ممكن است اين كار نتيجهاي نداشته و فقط وقت و انرژي شما تلف گردد.
مزيت ديگر زيردامنهها براي سئو اين است كه شما ميتوانيد كلمات كليدي خود را به صورت اسامي زيردامنههايتان قرار دهيد. علي الخصوص كه نام دامنه شما فاقد اين كلمات باشد يا اينكه كلمات كليدي زياد شما در اين نام جاي نگيرد. البته اين كار را با زيرشاخه ها هم ميتوان انجام داد اما وزن يك زيردامنه با كلمه كليدي شما بالاتر است.
اشكالات زيردامنهها در سئو
مزاياي زير دامنه ها براي سئو واضح و محسوس ميباشد اما به هر حال اشكالاتي هم براي آنها ديده ميشود. مثلا زيردامنهها سختتر ست شده و مديريت ميگردند.
اشكال ديگري كه عمدهتر ميباشد اين است كه زيردامنهها هميشه مشخصات و معيارهاي دامنه اصلي را به ارث نميبرند. (مثلا اگر دامنه شما پيج رنك 5 داشته باشد زير دامنه شما ممكن است پيج رنك 0 بگيرد زيرا نزد گوگل اين دو مرتبط محسوب نميشوند.) در بسياري از موارد اين موضوع به تنهايي براي اينكه شما از ايده استفاده از زير دامنهها استفاده نكنيد كافي ميباشد. چرا كه وقتي زيردامنهها مشخصات دامنه اصلي را دارا نباشند مجبور ميشويد روي آنها نيز جداگانه كار انجام دهيد.
مزاياي سئوي زيرشاخهها
اگر انتظار داريد با ليستي طولاني از مزاياي سئو براي زيرشاخهها روبرو شويد بايد بگوييم كه چنين ليستي وجود ندارد زيرا اساسا زيرشاخهها فقط دو مزيت دارا ميباشند.
اول اينكه مشابه زيردامنه ها، با استفاده از زيرشاخهها شما ميتوانيد كلمات كليدي خود را در لينك صفحاتتان قرار دهيد. دوم اينكه زيرشاخهها تمام مشخصات دامنه اصلي شما را دارا ميباشند كه به اين معناست كه تمام صفحات سايت شما به خوبي كار كرده و محتواي موجود در هر زيرشاخه اتوماتيكوار از اين موضوع نفع ميبرد در حاليكه با استفاده از زيردامنهها ممكن است مجبور شويد سئوي انها را هم از ابتدا انجام دهيد.
اشكالات سئوي زيرشاخهها
اشكال اصلي سئوي زيرشاخهها اين است كه اگر نتايج جستجو با صفحاتي از سايت شما اشباع شده باشد ميتوانند نمايش سايت شما را محدود كنند. همونطور كه اشاره شد، گوگل معمولا تعداد نتايج جستجو را به دو يا سه نتيجه براي هر دامنه محدود ميكند، بنابراين اگر شما صفحات مرتبط بيشتري داشته باشيد، ممكن است آنها در نتايج جستجو نشان داده نشوند.
چه زماني از زيردامنه و چه زماني از زيرشاخه استفاده كنيم؟
از زيردامنهها براي موضوعات وسيعتر استفاده نماييد، به عنوان مثال اگر يك سايت پيرامون سلامتي داريد جا دارد تا براي هر گروه اصلي از بيماريها يك دامنه جداگانه به كار ببريد (مثلا بيماريهاي قلبي، تنفسي و …) و بعد براي هر بيماري كه در اين گروه ها قرار ميگيرد از يك زيرشاخه استفاده كنيد (مثلا حمله قلبي، آنفولانزا و …)
همچين همانطور كه اشاره شد اگر طراحي سايت شما تالار گفتمان يا وبلاگي علاوه بر صفحات ديگرتان دارد، ميبايست از زيردامنه براي انها استفاده كنيد. (مثلforum.domain.comوblog.domain.com)
البته ما در اين مقاله فقط به پيشنهاد اين موضوع پرداختهايم و شما مجبور نيستيد كوركورانه از آن ها تبعيت كنيد. مطابق معمول آزمون و خطا نشان ميدهد كه چه كاري انجام دهيد و چه كاري را نه.
در حاليكه تعداد زيادي سايت و وبلاگ در اينترنت بر سر حضور در رتبههاي بالاتر نتايج موتورهاي جستجوگر رقابت ميكنند، كسب جايگاههاي بالا در جستجوگرها كار سخت و دشواري است و زماني ميتوان در اين امر موفق شد كه صاحب آن سايت يا وبلاگ از نحوهي امتيازدهي يك موتور جستجوگر آگاه باشد و خود را با اين اصول سئو هماهنگ كند. معيار گوگل براي اين ارزيابي «رنكينگ» ناميده ميشود. لينكها، مطالب و اعتبار يك سايت نزد ديگر صفحات اينترنت از عوامل تاثيرگذار روي اين ارزيابي ميباشد. اين ارزيابي هيچگاه ثابت نخواهد ماند. گوگل هر چند وقت يك بار در اينترنت به گشت و گذار پرداخته و پس از ارزيابي سايتها رنك آنها را كم و زياد ميكند.
پيج رنك چه كاربردي دارد؟
اصولا رتبهبندي گوگل بر اساس پيج رنك صفحات صورت ميگيرد. پس از جستجوي يك كلمهي كليدي در گوگل، ابتدا صفحاتي كه پيج رنك بالاتري دارند نمايش داده ميشوند. البته گاها ديده ميشود كه صفحهاي با پيج رنك پايينتر در صدر نتايج جستجو ديده ميشود كه اين موضوع نشان ميدهد عوامل ديگري نظير تعداد لينك ايجاد شده به آن سايت و تعداد بازديدكننده آن سايت نيز روي اين موضوع تأثيرگذار ميباشند.
آگاهي از پيج رنك يك سايت
براي اين كار چندين راه وجود دارد. بهترين روش مراجعه به سايتهاي مخصوصي كه زير نظر گوگل اداره ميشوند است. به عنوان مثال مي توان سايت www.prchecker.info را نام برد. در اين سايت با وارد كردن آدرس سايت موردنظر ميتوان از امتياز سئو آن در گوگل آگاه شد.
راه ديگر استفاده از نرمافزارها يا اكستنشنهاي مشاهدهي پيج رنك سايت است كه پيشنهاد ما استفاده از اكستنشن Googalexa ميباشد.
چگونه به يك پيج رنك بالا دست يابيم؟
توليد محتوا:
تلاش براي افزايش سئو رتبهي يك سايت بيمحتوا يا داراي محتواي كم كار بيهودهاي است. آنچه بيش از همه در بالا بردن رتبهي يك سايت در موتورهاي جستجوگر نقش دارد محتواي مفيد و بهروز آن است. بايد روي افزايش محتواي يك سايت تمركز زيادي كرد. چنانچه محتواي بهتري در سايت ارائه شود از سوي ديگران مورد حمايت بيشتري قرار خواهد گرفت.
استفاده از كلمات كليدي:
هيچگاه نبايد از استفادهي صحيح از كلمات كليدي غافل شد. بايد مرتب كلمات كليدي سايت را بررسي نموده و در صورت نياز آنها را تصحيح كرد. لازم به ذكر است اين تغييرات بايد به مرور انجام پذيرد. تغيير يكبارهي كل كلمات كليدي ميتواند اثر بسيار مخربي روي رتبه سايت بگذارد.
تعداد لينكهاي ورودي:
موتور جستجوگر يكي از بهترين مكانها براي پيدا كردن يك سايت توسط مشتريانش است. اما نبايد فقط به آن بسنده كرد و بايد لينك سايت را در سايتهاي ديگران منتشر كرد. يكي از مهمترين پارامترهائي كه در تعيين رتبهي يك سايت موثر است، تعداد لينكهايي است كه از سايتهاي ديگر به يك سايت ايجاد شده است. با معرفي يك سايت در سايتهاي ديگر علاوه بر مراجعهي بازديدكنندگان جديد، رتبه سايت هم در موتورهاي جستجوگر بهبود خواهد يافت.
چنانچه لينك به سايت يك طرفه باشد و تنها ديگران به سايت لينك دهند، رتبه سايت سئو افزايش مييابد. لينك دوطرفه امتياز كمتري دارد و اگر فقط لينك ديگر سايتها و وبلاگها در يك سايت باشد، نمرهي آن به ميزان زيادي كم ميشود . رتبهبندي به اينصورت محاسبه ميكند كه هر چه به يك صفحهي اينترنتي بيشتر لينك ايجاد شده باشد آن صفحه از اهميت خاصي برخوردار است. ضمنا وجود لينكهاي خراب و بدون استفاده در يك سايت باعث كاهش بيشر رتبهي سايت در موتورهاي جستجو خواهد شد.
بهتر است ازسايتهاييكه رتبه و رنك سئو بالاتري دارند براي اضافه كردن لينك استفاده كرد. فرستادن اخبار مربوط به سايت به همراه لينك به سايتهاي خبري با رتبهي بالا، يا قرار دادن مقالات موجود در سايت در سايتها و تالارهاي گفتمان ميتواند تاثير مناسبي در افزايش يا نگهداري رتبه سايت داشته باشد.
نام دامنه مناسب:
بايد تا حد امكان سعي كرد از نام دامنهي كوتاه استفاده كرد. بهتر است در نام دامنه يا همان آدرس اينترنتي وب سايت از كلمات معنادار لاتين خصوصا كلمات كليدي سايت استفاده كرد. كلمات فارسي با حروف انگليسي به شدت رتبه سايت را كاهش مي دهد. ميتوان از نام دامنهاي مشابه سايتهاي مشهور با رنك بالا استفاده نمود .
استفاده از تبليغات:
در اين روش نام سايت بر روي خودكار يا اجناس تبليغاتي ديگر ثبت ميگردد. به اين ترتيب بازديدكنندگان زيادي به سايت اضافه ميشود. اين روش شايد بهطور مستقيم باعث افزايش يا نگهداري رتبهي سايت نشود اما بهطور غير مستقيم در معرفي سايت به موتورهاي جستجو موثر خواهد بود.
استفاده از محصولات با قابليت توزيع:
ارائهي مقالات مفيد و كتب الكترونيكي يا حتي قراردادن نرمافزارهاي رايگان در يك سايت، كمك زيادي به افزايش بازديدكنندگان و همچنين معرفي آن سايت در ديگر سايتها و در نتيجه افزايش رتبهي آن خواهد داشت.

در تاریخ 17 آذر ماه سال 93 پروژه سئوی سایت آلینداس با کلمات کلیدی لودسل، منبع تغذیه، کنتاکتور، ریتال، و سیم و کابل توسط تیم سئوی پیشرو آغاز گردید. برای کلمات لودسل، منبع تغذیه، کنتاکتور و سیم و کابل از صفحه محصولات و برای کلمه ریتال از صفحه مقالات فروشگاه اینترنتی آلینداس استفاده شد. اوایل کار بسیار سخت پیش میرفت، صفحات فاقد طراحی مناسب، محتوا و کلمات کلیدی بودند. اما پس از رفع این موارد، سئو به خوبی پیش رفت به گونهای که پس از یک ماه و نیم کلمات در صفحه اول و حتی به رتبه اول رسیدند. اما به ناگاه طراح سایت تغییراتی در نحوه نمایش محتوای صفحه محصولات ایجاد کرد، که این امر با غضب گوگل روبرو شده و سایت به صفحه سوم پرتاب شد! بجز کلمه ریتال که جزء صفحات مقالات بود و تغییری نکرد. در حال حاضر بیش از 4 ماه است که روی سئوی سایت آلینداس کار میشود اما تغییر آنچنانی در جایگاه کلمات ایجاد نشده و نهایتا دو کلمه تا رده چهارم گوگل آمدهاند. در آغاز سال 94 فاز دوم سئو نیز با کلمات کلیدی رله، ترموستات، تایمر، زیمنس، سنسور، توزین و شمارنده آغاز شد. اخیرا نیز دو کلمه امرن و ترمینال به کار گرفته شده است. متاسفانه با تغییر طراحی سایت آلینداس، خدمات سئو به آن دچار مشکل شد.

دلايل استفاده از طراحي سايت
روال طراحي سايت
گام اول در روال طراحي وب سايت دريافت اطلاعات و ايده مشتري مي باشد . ايده اي كه مشتري در ذهن پرورانده تا بتواند از طريق بستري به نام سايت به ان برسد. اين گام مهمترين مرحله در موفقيت مشتري در كسب و كار خود مي باشد زيرا پايه و اساس سايت از همين لطلاعات ساخته خواهد شد.
گام دوم مشاوره رايگان متخصصيت وب و طراحي سايت شركت به پيشرو مي باشد. متخصصين ما با آناليز اطلاعات دريافتي مشتري و در نظر گرفتن مخاطبين آن نقشه سايت را كشيده و ارايه مي دهد . اين گام مستلزم تجربه تيم آناليز بوده كه تيم تحليل گر و آناليز پيشرو در اين امر پيشرو و پيشتاز مي باشد.
گام سوم و گامي كه مي تواند ترافيك سايت را تامين و تضمين كند رابط گرافيكي يا همان ظاهر سايت مي باشد. اين فرآيند با در نظرگرفتن موضوعات مرتبط با روانشناسي رنگها ، روانشناسي جنسيت ها ، توازن اجزاي سايت و بهينه سازي وب سايت به مشتري ارائه مي گردد.
Document مشتري كه حاصل جمع بندي سه گام قبل مي باشد تحويل تيم فني و برنامه نويسي داده مي شود. اين تيم با زمانبندي اعلام شده پروژه را آماده و تحويل واحد تست مي دهند.
سايت طراحي شده از تيم فني به تيم تست رفته و بعد از تست آن تحويل مشتري داده شده و راه اندازي مي شود.
بعد از راه اندازي سايت نوبت به معرفي آن به كاربران و مخاطبان مي باشد . فرآيند معرفي كه شامل يك سري از تكنيك هاي سئو از قبيل : ثبت نام در موتورهاي جستجوگر ، بهينه سازي وب سايت ، مديريت كلمات كليدي ، مديريت عناوين سايت و موارد ديگر مي باشد در اين گام صورت مي پذيرد.
در اين مقاله سعي شده نكاتي كليدي و مهم پيرامون سئو ذكر گرديده و توضيح كوتاهي پيرامون چگونگي انجام هر روش داده شود:
1- بهينه سازي ساختار سايت: موتورهاي جستجو براي مواردي مانند سرعت لود بالاي سايت، به روز بودن مطالب، كپي نبودن مطالب و توزيع مناسب كلمات كليدي مدنظر در مطالب سايت اهميت زيادي قائل ميباشند. استفاده بيش از حد از كدهاي جاوا اسكريپت يا عكسها و فايلهاي گرافيكي سنگين در سايت و يا نداشتن كلمه كليدي مناسب در تگ “keyword” از جمله نكات منفي سايت نزد موتور جستجوگر ميباشند.
2- افزايش بازديد روزانه از سايت: هر قدر بازديد از سايت بيشتر باشد ارزش آن نزد موتور جستجو بالاتر ميرود. علاوه بر تعداد بازديدكننده، زماني كه هر بازديد كننده در سايت ميگذراند و نيز تعداد بازديدكننده يكتايي كه در روز مجدد به سايت سر ميزنند نيز از اهميت بالايي برخوردار ميباشد.
3- لينك سازي: يكي از مهمترين عوامل بالا بودن رتبه يك سايت در موتور جستجو با يك كلمه كليدي، تعداد لينكي است كه از سايتهاي مختلف با استفاده از آن كلمه كليدي به سايت مورد نظر ايجاد شده است. بهتر است كلمه كليدي مورد نظر ما داخل يك متن مرتبط قرار داشته باشد و به صفحهاي از سايت كه پيرامون آن كلمه مطالبي وجود دارد لينك شود.
4- افزايش ورودي گوگل: هر چه جستجوگران يك كلمه كليدي بيشتر روي سايت مورد نظر ما كليك كرده و وارد آن شوند، ارزش آن سايت از نظر موتور جستجوگر بالاتر ميرود. از نظر موتور جستجوگر كاربران اينترنتي در هنگام جستجو روي ركوردي كليك ميكنند كه به موضوع مدنظرشان نزديكتر باشد. بنابراين در دفعات بعدي جستجو آن سايت را بالاتر از سايتهاي ديگر نشان خواهد داد.
پخش مویرگی و ارتباط با مشتریان
دو روش عمده پخش مويرگي به صورت زير مي باشد: روش ثبت سفارش (فروش سرد) اين روش مناسب شركتهايي است كه پيش از ارسال كالا توافقات لازم را با خريدار انجام داده و مقدار كالاي فروخته شده و رقم آن را مشخص و ثبت سفارش مي نمايند. به عنوان نمونه مي توان شركت هاي پخش لوازم آرايشي و بهداشتي را نام برد. اين روش از ثبت سفارش مشتري در سيستم يا ثبت سفارش آنلاين آغاز مي گردد و در نهايت با تسويه فاكتور مشتري و گزارشات مربوط به اين روش به پايان ميرسد. پورسانت ويزيتور مربوطه با توجه به تعداد فاكتورهاي فروش سفارشات ثبت شده توسط آن ويزيتور يا نوع كالاهاي فروخته شده توسط او محاسبه و پرداخت مي گردد. روش مبتني بر بازاريابي لحظه اي محصولات توسط رانندگان (فروش گرم يا Hot sale) : اين روش مناسب شركتهايي است كه در زمان تحويل كالا مقدار قطعي فروش را مشخص مي نمايند. به عنوان نمونه مي توان شركت هاي نرم افزار پخش مواد غذايي را نام برد. در اين سيستم به هر يك از عوامل پخش در هر مسير، مقداري از كالا كه به صورت تقريبي برآورد شده است داده ميشود، سپس مسير پخش هريك از عوامل مشخص شده و عامل فروش، در همان محل فروش توافق لازم را صورت داده و كالاي مورد نياز خريدار را تحويل ميدهد. جهت تحويل كالا و ارايه فاكتور روشهاي گوناگوني وجوود دارد كه در سيستم پيشرو براي همه اين روشها راهكار پيشبيني شده است. محاسبه پورسانت هر ويزيتور با توجه به فاكتورهاي فروش آورده شده توسط آن ويزيتور تعيين و پرداخت ميگردد. از مزاياي عمده نرم افزار پخش مويرگي پيشرو ميتوان به موارد زير اشاره نمود: كاهش خطاي انساني در انجام محاسبات و تحويل كالاها تسريع فرآيند صدور فاكتور و محاسبات فروش توانايي اعمال سقف مبلغ براي فاكتور هاي فروش اعمال قوانين براي نحوه تسويه حساب با مشتري (با توجه به اطلاعات گذشته مشتري و قوانين اعمالي از سوي شركت براي ميزان نقد، مبلغ چك، تاريخ چك، مانده حساب و (… صدور انواع گزارشات از سيستم مركزي جهت انجام امور تسويه حساب عاملين فروش پس از پايان روز كاري توانايي گرفتن گزارشات عملكرد ويزيتور (تعدادي- ريالي، زماني و گزارشات تركيبي عملكرد مربوط به ويزيتور) امكان گرفتن گزارشات مقايسه اي و گزارشات متنوع نموداري از عملكرد فروش قابليت دسته بندي مشتريان به گروههاي مختلف توسط خود سيستم
از ارتباط اين سيستم با نرم افزار crm ميتوان به يك نرم افزار بازاريابي تخصصي دسترسي داشت. طراحي نرم افزار مديريت ارتباط با مشتري به صورت كاملا ساده و كاربر پسند و بر مبناي سيستم گردش كاري( Work Flow) شكل گرفته است و امكان دسترسي به هر يك از منوهاي مورد نياز كاربر بر روي صفحه اصلي برنامه مي باشد.
سيستم مديريت ارتباط با مشتري پيشرو به صورت يكپارچه با سيستمهاي ديگر پيشرو نظير: نرم افزار انبار، نرم افزار بازاريابي، نرم افزار خدمات پس از فروش، نرم افزار خريد و فروش، ارسال خودكار فكس و ايميل و پيامك، اتوماسيون اداري و نرم افزار دبيرخانه مرتبط ميشود كه باعث يكپارچگي اطلاعات و عدم نياز به ثبت مجدد آنها در هر يك از سيستم ها ميشود. درضمن خريدار ميتواند هر يك از اين سيستم ها را به صورت مستقل نيز پيادهسازي نمايد.

شايد بارها با اين جمله يا جملاتي از اين دست برخورد كرده باشيد: چكار كنم تا در موقع جستجوي كلمهاي ابتدا سايت من نمايش داده شود؟ اين سوال و سوالاتي از اين دست باعث شد روشهايي بوجود بيايد تا در هنگام جستجوي كلمه يا كلماتي خاص، سايت دلخواه ما در ابتدا نمايش داده شود. به مجموعه روشهايي كه باعث اين امر ميشود سئو (SEO) گفته ميشود. در واقع سئو مجموعه فرايندهايي است كه باعث بهبود رتبه در موتورهاي جستجو و افزايش تعداد بازديد كنندگان از يك سايت ميشود. اما افزايش تعداد بازديد كنندگان چگونه اتفاق ميافتد؟ به عنوان مثال سايتهاي خبري زيادي در كشور وجود دارند كه شايد همزمان مطلبي را درج كرده باشند. حالا اگر اين مطلب جستجو شود كداميك از اين سايتها ابتدا نمايش داده ميشود؟
براي اين كار روشهايي وجود دارد كه باعث ميشود اگر مطلب خاصي جستجو شد، با اينكه عين اين مطلب در وبسايتهاي ديگر نيز وجود دارد، ولي يك سايت خاص در ابتداي جستجو نمايش داده شود. يكي از اين روشها بهبود وبسايت ميباشد. بهبود وبسايت شامل آناليز وب سايت آناليز كلمات كليدي، تغيير ساختار Layout، رفع لينكهاي معيوب و مشكلات CSS، بهينه سازي تصاوير و حجم وب سايت و … ميباشد. اين در واقع اولين گام براي شروع سئوي سايت ميباشد. يعني در ابتدا ميبايست براي يك سايت شرايطي را مهيا نمود تا استانداردهاي لازم را جهت جستجو داشته باشد.
همانطور كه ميدانيد موتورهاي جستجو براي تشخيص كلمات مورد جستجو از الگوريتمهايي پيروي ميكنند. آنچه كه در اين الگوريتمها اهميت دارد، مواردي نظير طراحي سايت به صورت صحيح، تعداد بازديد كنندگان، لينكهاي مرتبط و مواردي از اين دست ميباشد كه انجام هر كدام از اين موارد نيازمند دانش و تخصص خاصي در اين رابطه ميباشد. در اين راستا شركت بهسامان پيشرو رايانه با استفاده از تجربه و تخصص بخش فني خود، اقدام به ابداع روشهايي نموده كه موفقيت در زمينه سئو را تضمين مينمايد. براي نمونه ميتوان كلمات زير را مثال زد:

سبك زندگي امروزي باعث شده تا انسانها هر چه بيشتر به سمت استفاده از اينترنت در جهت پيشبرد اهداف روزمرهشان پيش بروند. اين اهداف ممكن است در زمينه كاري يا موارد ديگر باشد. يكي از مواردي كه روز به روز اهميت آن بالاتر رفته و فروشندگان به سمت آن سوق پيدا كردهاند، استفاده از فروشگاه الكترونيكي جهت فروش محصولات هر شركت ميباشد. اين نوع فروش كه به خصوص در چند سال اخير در ايران نيز رواج پيدا كرده، داراي مزاياي زيادي بوده كه از جمله ميتوان به موارد زير اشاره نمود:
1- عدم صرف وقت جهت رفتن به فروشگاه فروشنده و اتلاف وقت و هزينه در اين رابطه
2- كاهش رفت و آمد غير ضروري در سطح شهر و …
3- سرعت برقراري ارتباط بين خريدار و فروشنده
4- امكان بررسي محصولات بدون وجود عامل مزاحم
5- خريد بدون واسطه و سهولت دريافت كالا بعد از خريد
با توجه به موارد مورد اشاره و افزايش روز افزون فروشگاه اينترنتي، تشخيص اينكه از كدام فروشگاه و چه محصولي خريداري شود كم كم تبديل به مسالهاي براي خريداران شده است كه بتوانند كيفيت محصول خريداري شده و همچنين كيفيت خدمات فروشنده را نسبت به ديگر فروشگاهها تشخيص بدهند. طراحي فروشگاه اينترنتي از جمله خدمات قابل ارائه شركت هاي طراحي سايت ميباشد.
معرفي نرم افزار حسابداري
نرم افزار حسابداري پيشرو به علت ساختار ساده ثبت سند و امكان ورود كدينگ حسابداري توسط كاربر برنامه يا استفاده از كدينگ استاندارد پيش فرض موجود در برنامه و همچنين برخورداري از گزارشات متنوع حسابداري، به كاربران مالي با هر سطحي از دانش حسابداري امكان ميدهد تا با ثبت كليه عمليات مالي شركت و اخذ گزارشات متنوع امتياز ويژهاي نزد مديريت شركت خود اخذ نموده و در نهايت از بزرگترين آزمون حسابداري كشور كه دفاع در برابر مميزين مالياتي ميباشد سربلند بيرون بيايند.
بخشي از امكانات سيستم حسابداري پيشرو
• دسته بندي حساب ها تا هشت سطح به طور جداگانه
• درختواره گردش حسابها بر اساس كليه سطوح حسابداري
• امكان تعيين تعداد ارقام كد در هر يك از سطوح و كنترل آن
• امكان مشخص كردن ماهيت حسابها در حين تعريف سر فصل حسابها
• امكان اضافه كردن نام لاتين براي كليه حسابها جهت اخذ گزارشات لاتين
• تعريف نامحدود دوره هاي مالي با بازه دلخواه و كار با آنها به طور موازي
• تقويم هوشمند جهت جلوگيري از صدور سند در ايام تعطيل
• تعريف انواع سند و امكان گزارشگيري به تفكيك انواع سند
• امكان صدور سند تسعير ارز به صورت ميان دوره و پايان دوره
• طبقه بندي اسناد به چهار حالت غير تراز،عادي، تاييد شده و قطعي
• امكان تعريف ارزهاي مختلف و صدور سند ارزي در هر آرتيكل و گزارشگيري از آن
• امكان تعريف و استفاده از شرح هاي استاندارد جهت تسريع در عمليات ورود اطلاعات و صدور اسناد
• امكان تعريف چند شركت و صدور سند جهت هر شركت و گزارشگيري به صورت جداگانه يا مجموع شركتها
• كنترل طول كدينگ سيستم در تعريف سر فصل حسابها و شماره پيشنهادي به كد حساب توسط سيستم
• مشاهده ي گردش حساب به همراه جزئيات گردش در تمامي قسمت هاي برنامه
• جستجو در سطح سطر يا سند با استفاده از انواع فيلترها
• امكان كپي يا ادغام اسناد در يك سند واحد به صورت دستي يا اتوماتيك
• امكان تراز نمودن سند با استفاده از درج رقم تراز كننده آن با زدن دكمه Space
• امكان بازگرداندن اسناد و يا آرتيكل هاي حذف شده و يا تغيير كردن توسط كاربر
• مرتب سازي شماره ي سند بر اساس تاريخ به صورت دستي يا اتوماتيك
• استفاده از كد عطف،كد فعلي و كد قبلي سند جهت ردگيري اسناد
• امكان كپي و انتقال آرتيكل هاي يك سند به سند ديگر
• اضافه كردن ضمايم به يك سند با استفاده از اسكنر
• امكان تأييد يك يا دو مرحله اي در اسناد
• تأييد اسناد به صورت گروهي يا مجزا
• امكان كپي سند حسابداري در يك سند جديد
• ارسال و دريافت سند از طريق فايل
• امكان كپي شرح يك سطر به آرتيكلهاي بعدي
• انتقال حساب ها از سال مالي به سال مالي جديد
• امكان مشاهده ي ورود و خروج كاربران به سيستم و كارهاي انجام شده
گزارشهاي نرم افزار حسابداري مالي پيشرو:
• گزارشات ماتريسي و نموداري
• گزارش ترازنامه و گزارش تراز مالي
• امكان گزارشگيري از سطح پروژه و مركز هزينه
• امكان مقايسه تراز آزمايشي دو سال در يك گزارش
• امكان طراحي گزارشات سود و زيان و ترازنامه بصورت دلخواه
• گزارش دفاتر كل، معين، معين2، تفصيلي، تفصيلي شناور به تفكيك يا به تجميع حسابها
• گزارش دفتر روزنامه بهصورت روزانه يا ماهانه طبق فرمت مورد تاييد دارايي جهت دفتر روزنامه نويسي
• گزارش مرور حساب ها جهت گزارشگيري از بالاترين سطح (گروه تراز آزمايشي) تا پايين ترين سطح در بازههاي زماني دلخواه
• گزارش حسابها نسبت به يكديگر، گزارش حساب معين نسبت به تفصيلي، گزارش حساب تفصيلي نسبت به تفصيلي شناور
• امكان نمايش گردش حساب در تمام قسمت هاي برنامه با زدن كليد F8 روي كد حساب مورد نظر
• امكان گروه بندي سطور جهت مطابقت با فرمت دفتر كل نويسي
• امكان مشاهده گزاراشات انجام شده در گزارش مرور حسابها
• قابليت گزارشگيري به دو زبان انگليسي و فارسي

تكنولوژي در حال حاضر نقش بسيار مهمي را در تجارت ايفا مي كند. افزايش حجم فعاليتهاي تجاري بدون توسعه نرم افزارهاي كامپيوتري امري ناممكن به نظر ميرسد. هم اكنون تعداد زيادي نرم افزار حسابداري در بازار وجود دارند كه هر يك داراي امكانات و قيمت متنوعي ميباشند. اما در هنگام خريد نرم افزار حسابداري چه نكاتي را بايد درنظر گرفت و چه استانداردهايي براي يك نرم افزار حسابداري وجود دارند؟
اصولا در تمامي برنامههاي حسابداري فرمهاي مشتركي نظير فرم ثبت سند حسابداري، تعريف كدينگ حسابداري، فرم ثبت فاكتور خريد و فاكتور فروش ، ثبت چكهاي و اسناد دريافتني و پرداختني ، فرمهاي مربوط به رسيد انبار و حواله انبار ، تعريف واحد سنجش و … وجود دارد. آنچه حائز اهميت است امكاناتي است كه در هر يك از فرمها وجود دارد و آيا اين امكانات جوابگوي نيازهاي شركت استفاده كننده ميباشد. مثلا اگر شركت شما در حد يك خريد و فروش ساده كار ميكند، وجود فيلدهاي كل، معين و تفصيلي در فرم ثبت سند حسابداري، و فرم خريد و فروش كه همزمان ورود و خروج كالا را نيز ثبت ميكند جواب كار شما را ميدهد. اما اگر شركت شما بهصورت پروژهاي كار ميكند، به فيلد تفصيلي شناور در حسابداري و رسيد و حواله در انبار و فرم انتقال انبار به انبار و انبار گرداني نياز داريد.
از طرفي ديگر در نظر گرفتن امكاناتي مطابق با قوانين معاملات تجاري و سازمان مالياتي در هر نرمافزار ضروري ميباشد. وجود گزارشات تراز مالي، دفاتر كل و روزنامه در حسابداري، و فيلدهاي ثبت ماليات بر ارزش افزوده و چاپ رسمي دارايي در فاكتورهاي خريد و فروش از جمله اين امكانات ميباشند.
مسئله ديگر سرعت و امنيت در ورود اطلاعات ميباشد. شركتي كه در طول روز فقط 10 فاكتور و سند در سيستم ثبت ميكند و شركتي كه در روز مداما مشغول ورود اطلاعات ميباشد از نظر نياز نرمافزاري با هم متفاوت ميباشند. بانك اطلاعاتي مورد استفاده نرم افزار نقش مهمي را در اين امر ايفا ميكند. مثلا بانك اطلاعاتي اكسس از لحاظ سرعت و امنيت نگهداري اطلاعات بسيار ضعيف ميباشد. در مقابل بانك اطلاعاتي SQL Server در اين زمينه بسيار قوي عمل ميكند و امكانات بيشماري نظير بكآپ گيري اتوماتيك از اطلاعات شركت در زمان تعيين شده توسط خود شركت دارد كه درصورت استفاده نرمافزار از اين امكانات، برنامه بيش از پيش ارزش پيدا ميكند.
در نهايت، نحوه خدمات رساني و پشتيباني از نرم افزار از لحظه فروش تا آموزش و استقرار كامل سيستم در شركتها بسيار مهم ميباشد. زماني كه صرف ميشود تا مشكلي كه براي شما پيش آمده رفع گردد معيار امتياز دهي به پشتيباني يك شركت ميباشد. ميزان آزاد بودن خطوط پشتيباني و استفاده از امكاناتي كه بتوان از طريق اينترنت به سيستم مشتري وصل شده و مشكل را رفع نمود يكي از برتريهاي پشتيباني محسوب ميگردد. بهتر است هنگام خريد ليستي از مشتريان يك شركت نرم افزاري را تهيه و با آنها تماس گرفت و از نحوه پشتيباني آن شركت در طول مدت بهرهبرداري از نرم آفزار سوال نمود.
در آخر پيشنهاد ميشود حتما متناسب با ميزان فعاليت خود براي نرمافزار خريداري شده هزينه كنيد. چنانچه كار شما كم و سبك ميباشد از نرمافزارهاي با هزينه پايين استفاده كنيد و چنانچه كار شما سنگين و حجم مبادلات آن بالا ميباشد سراغ نرم افزارهايي با امكانات بيشتر و داراي بانك اطلاعاتي قويتر كه انجام تغييرات را در نرمافزار ميپذيرند برويد. لازم به ذكر است طول مدت پشتيباني كه در هنگام عقد قرارداد در آن ذكر ميشود مهم نيست بلكه كيفيت اين خدمات بايد مورد توجه قرار گيرد. شركتهايي كه هزينه پشتيباني را در زماني كه كاري براي شما انجام ميدهند، ميگيرند به كمتر شدن هزينه صرف شده براي نرمافزار به شما كمك ميكنند.
نرم افزار حسابداري، نرم افزاري است كه تراكنشهاي مالي يك شركت را نظير حسابهاي پرداختني و دريافتني، حقوق و تراز آزمايشي ثبت و پردازش ميكند. اين نرمافزار به عنوان سيستم اطلاعات مالي عمل ميكند و ممكن است توسط خود اعضاي يك شركت نوشته و توسعه يافته باشد، يا از يك شركت توليد كننده خريداري شود و يا سيستم خريداري شدهاي باشد كه در داخل شركت توسعه مييابد. همچنين يك نرم افزار حسابداري ميتواند به صورت آنلاين و تحت وب عمل كند، و دسترسي به آن در هر زماني از هر جايي كه به اينترنت متصل است امكان پذير باشد، يا به صورت درون شبكه (Local) يا تحت شبكه روي كامپيوترها نصب شده و تنها از طريق همان شبكه قابل دسترسي باشد.
نرم افزارهاي حسابداري بر اساس امكانات، تعداد زيرسيستمها و همچنين قيمت داراي تنوع ميباشند. بعنوان مثال نرمافزار حسابداري مالي تنها به ثبت اسناد مالي پرداخته و كليه تراكنشهاي يك شركت نظير خريد و فروش، حسابهاي جاري و حقوق پرسنل را به صورت آرتيكل هاي حسابداري ثبت ميكند، از آنها گزارش تراز مالي تهيه كرده و در نهايت سال مالي را اختتام داده و به پر كردن اظهارنامه مالياتي آن شركت و نوشتن دفاتر روزنامه و كل و معين ختم ميگردد. درحاليكه نرمافزارهاي انبار، خريد و فروش، خزانهداري، حقوق و دستمزد و … نيز وجود دارند كه هر كدام به صورت اختصاصي داراي فرمهاي ثبت تراكنشهاي مربوطه بوده و گزارشات اختصاصي بيشتري به صورت تعدادي و ريالي ارائه ميكنند.
هر شركت پس از تاسيس طبق قانون ملزم است نسبت به پلمپ يك عدد دفتر كل و يك عدد دفتر روزنامه از طريق دفاتر پستي اقدام كرده و سپس كليه تراكنشهاي مالي خود را در طول سال مالي در اين دفاتر وارد كند. دفتر روزنامه براي نوشتن جزء به جزء تراكنشهاي مالي رخ داده در هر روز ميباشد. استاندارد ثبت سند دوبل در نوشتن دفتر روزنامه رعايت ميشود به اين صورت كه به ازاي هر حسابي كه بدهكار ميگردد، يك حساب ديگر به همان ميزان بستانكار ميشود. ته جمع حسابهاي بدهكار شده با حسابهاي بستانكار شده بايد يكي باشد و به اصطلاح سند تراز باشد. دفتر كل به اين صورت است كه كد حسابهاي كل استفاده شده در ثبت اسناد مالي به تفكيك در صفحات مختلف آورده شده و سپس با توجه به دفتر روزنامه، عدد آن حساب و تاريخ استفاده از آن زير هم ثبت ميگردد. بديهي است ابتدا دفتر روزنامه نوشته شده و سپس هر 15 روز يك بار دفتر كل با توجه به آن تكميل ميگردد. داشتن دفتر روزنامه و كل نوشته شده و هماهنگ با هم يكي از شرايط قبول حساب و كتاب هر شركت در حوزههاي مالياتي است كه از آن به عنوان “قبول دفاتر” ياد ميشود.
در نرم افزار حسابداري پيشرو، دو گزارش دفتر روزنامه و دفتر كل وجود دارد كه هر حسابدار با مراجعه به اين دو گزارش ميتواند به راحتي نسبت به نوشتن دفاتر خود اقدام نمايد و ديگر نگراني از بابت بروز اشتباه در نگارش دفاتر نداشته باشد.
گرفتن گزارشات مالي از گردش حسابهاي هر شركت و نوشتن دفاتر قانوني نياز به ثبت تراكنشهاي مالي در اسناد مالي دارد. سند حسابداري برگهاي است كه كليه اتفاقات مالي نظير گردش وجوه، بدهي اشخاص، فروش و گردش كالا و حقوق پرسنل در آن ثبت شده و پس از اطمينان از صحت اطلاعات و ماندهها، گزارش گيري و نوشتن دفاتر مالي بر طبق آن انجام ميگيرد. در سند حسابداري با استفاده از يك كدينگ استاندارد حسابداري، كدهاي حسابداري متناسب با رويداد مالي انتخاب ميشود و ميزان بدهكاري يا بستانكاري آن مشخص ميگردد. سپس كد حسابداري متناظر ديگري انتخاب شده و به اندازه همين رقم و معكوس حساب اول بدهكار يا بستانكار ميشود. به عنوان مثال چنانچه ما پولي را از صندوق برداشته و با آن هزينهاي بكنيم، هنگام ثبت سند آن، ابتدا حساب هزينه به ميزان n ريال بدهكار و سپس حساب موجودي صندوق به همان اندازه n ريال بستانكار ميشود. ثبت اسناد به تفكيك تاريخ انجام تراكنشها صورت گرفته و در نهايت پرينت ميشود و كليه ضمائم مربوط به تراكنشهاي ثبت شده ضميمه اين پرينت ميشود. به اين كار اصطلاحا روكش كردن سند ميگويند.
با استفاده از نرم افزار حسابداري پيشرو، هر حسابداري به راحتي ميتواند سندهاي مالي خود را با زدن چند دكمه ثبت كند و از تراز بودن آنها به راحتي اطلاع يابد. همچنين گزارشات متنوعي به مدير خود ارائه داده و در نهايت اختتام سال مالي و نوشتن دفاتر را نيز به راحتي انجام دهد.
حساب در حسابداري ابزار ثبت اطلاعات مالي ميباشد. در واقع هر سند حسابداري از تعدادي حساب تشكيل شده كه با يك عدد بدهكار و يا بستانكار شده اند و گوياي يك رخداد مالي ميباشند. مشخص است كه قبل از ثبت اسناد مالي، ميبايست با انواع حسابها آشنايي داشت. حسابها را در 8 گروه استاندارد تقسيم بندي ميكنند: گروه تراز آزمايشي، زير گروه تراز آزمايشي، كل، معين، معين2، تفصيلي، تفصيلي 2 و تفصيلي شناور. با استفاده از اين تقسيم بندي به راحتي ميتوان اسناد حسابداري را با توجه به حساب درستشان ثبت كرد. دو نوع حساب داريم: حساب موقت (شامل درآمدها و هزينهها كه در پايان سال مالي صفر شده و سود و زيان را مشخص ميكنند) و حساب دائم (مثل داراييها و بدهيها كه مانده آنها به سال مالي بعد منتقل ميشود.) ضمنا هر حساب داراي ماهيت بدهكار، بستانكار و يا آزاد است، به اين معني كه مانده يك حساب بدهكار هرگز نميتواند بستانكار شود و بالعكس.
در نرم افزار حسابداري پيشرو كليه موارد بالا به صورت پيشفرض وجود دارد و البته هر حسابدار هم ميتواند با توجه به سليقه خود نسبت به تغيير اين اطلاعات اقدام كند.